20. oktobris – Pasaules Osteoporozes diena

Lai pievērstu uzmanību cilvēku kaulu veselībai, katru gadu 20. oktobrī pasaulē noteikta Osteoporozes diena.

“Rīgas veselības centra” Fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārste Jūlija Jurčenko, kura pacientus apkalpo filiālēs “Bolderāja” un “Iļģuciems”, skaidro šīs slimības būtiskākos aspektus:

“Osteoporoze ir hroniska progresējoša slimība, kad kauli pastiprināti zaudē minerālvielas. Tādējādi samazinās kaulu minerālais blīvums, tie kļūst trausli un lūst pat pie nelielas slodzes. Diemžēl kaulu lūzumi pēc 70 gadu vecuma  ir saistīti ar mirstību iemesls 40% gadījumu. 

Osteoporozes riska faktori ir:

1) vecums – sievietēm pēc 65 gadu vecuma, vīriešiem pēc 70 gadu vecuma;

2) menopauze – sievietēm menopauzē un pirms menopauzes;

3) daži medikamenti (glikokortikoīdu lietošana);

4) malabsorbcija, nepietiekoša kalcija uzņemšana ar uzturu;

5) imobilizācija ilgāk par 6 mēnešiem, mazkustīgums;

6) hroniskas nieru slimības, vairogdziedzera slimības;

7) D vitamīna deficīts, anoreksija, svara zudums.

 

Lai atklātu osteoporozi, jāveic laboratorā diagnostika: osteodensitometrijas  izmeklējums un asins analīzes, nosakot D vitamīna un kalcija deficītu asinīs. Saviem pacientiem rekomendēju katru gadu kontrolēt šos rādītājus analīzes. Ja rodas deficīts, vērsties pie ģimenes ārsta, lai uzsāktu terapiju. Optimālā kalcija deva dienā ir 1000–1200 mg, D vitamīna deva ir 800–1200 SV dienā. Pēc terapijas uzsākšanas vēlama rādītāju kontrole dinamikā pēc 3 mēnešiem, lai laicīgi veiktu uzsāktās  terapijas korekciju. 

Kā ārstam–rehabilitologam man svarīgs arī pacienta dzīvesveids. Vai tas ir pietiekoši aktīvs, vai pastāv fiziska noslodze, kas varētu būt saistīta ar krišanas risku. Tomēr kaulu veselībai ir svarīgs ne tikai D vitamīna un kalcija līmenis, bet arī kustīgums, visu locītavu funkcionēšana. Visbīstamākais pacientiem ar osteoporozes diagnozi ir lūzumi, tādēļ jāminimizē krišanas riski un jātrenē koordināciju un līdzsvaru. Aerobie vingrinājumi un pretestības vingrinājumi aizkavē kaulu minerālu blīvuma samazināšanos, piemēram, lēna skriešana, pastaiga vai dejošana. Tomēr jāatceras, ka pacientiem ar osteoporozi dažas kustības, piemēram, rotācija, fleksija, kā arī liela slodze var būt nevēlamas. 

 

Kopumā manas rekomendācijas osteoporozes prevencijai :

  • fiziski aktīvs dzīvesveids,
  • asins rādītāju kontrole (D vitamīna līmenis, kalcija līmenis, nieru marķieri, vairogdziedzera marķieri),
  • uzturēšanās saulē,
  • sabalansēts uzturs – pietiekama D vitamīna un kalcija lietošana.”

Paplašināta informācija un osteoporozes klīniskās vadlīnijas lasāmas ŠEIT.

Foto: veseli kauli – kauli ar osteoporozi, avots: sciencenorway.no